Een unieke oplossing, waarmee tijd en geld bespaard wordt is de zelfrijder van WVT. Door het toepassen van een radiografisch zelfrij-systeem op een voertuig kan de chauffeur vanaf een andere plaats dan de bestuurdersstoel toch de auto laten rijden, sturen en remmen.
Hierdoor kan de chauffeur werkzaamheden verrichten terwijl hij bijvoorbeeld op de autolaadkraan zit of naast de auto een frees bedient.
[nggallery id=41]Het unieke concept van Wierda Voertuig Techniek maakt gebruik van de beproefde Hydrodrive®-motoren van MAN, waarbij de functies en veiligheid bewaakt worden door de veiligheids-stuurcomputer van WVT. De Hydrodrive® -motoren leveren tot 4000 Nm koppel wat ruim voldoende is om te rijden en te manoeuvreren met een volledig beladen combinatie van 50 ton.
Natuurlijk staat de veiligheid boven alles en ook bij dit concept is dit goed doorgedacht. De maximale rijsnelheid is begrensd en tevens is de bediening voorzien van zogenaamde ‘dodemansknop’-functies waardoor de auto bij het loslaten van de bedieningshevels altijd automatisch zal remmen en tot stilstand komt. Mocht het onverhoopt nodig zijn één van de drie noodstopschakelaars te bedienen dan zal het voertuig direct stoppen. Eventueel extra veiligheids systemen door middel van sensoren zijn optioneel leverbaar.
Het systeem kan geleverd worden op elke MAN TGS/TGX met Hydrodrive® waarmee in combinatie met het WVT zelfrijd-systeem een uniek voertuig ontstaat.