Oplevering unieke betonpomp op MAN TGS 10×4

WVT heeft in samenwerking met Cifa Italië, in januari 2012 een uniek voertuig opgeleverd. Het betreft een betonpomp met een maximale reikwijdte van 62 meter. Dit voertuig wordt ingezet in (hoog)bouwprojecten waarbij het beton over grote afstanden verplaatst wordt. De grote hoeveelheden beton en de lange afstanden waarover het beton getransporteerd wordt, vragen veel van het voertuig. Het chassis van de auto is aangepast en er is een 12 tons naloopas gemonteerd om het enorme gewicht van 55 ton te kunnen verplaatsen. Het voertuig is als rijdend werktuig geregistreerd. WVT heeft de volgende aanpassingen aan de MAN TGS 41.480 10×4 uitgevoerd:

 

  • Er is een naloopas gemonteerd met een technische aslast van twaalf ton. Hierdoor is het mogelijk om in combinatie met de juiste banden de wettelijke aslast maximaal te benutten.
  • De tweede vooras is 22 cm naar achteren verplaatst om ruimte te creëren voor de gigantische steunpoten. Bij het verplaatsen van de tweede vooras is ook de stuurgeometrie aangepast om de juiste stuurhoeken van de eerste en tweede as te waarborgen en overmatige slijtage aan ophanging en banden te voorkomen.
  • De ruimte tussen de eerste en tweede vooras wordt geheel ingenomen door de steunpoten van de betonpomp. De standaard gemonteerde componenten als AdBlue-tank en uitlaatdemper zijn daarom achter de tweede as geplaatst. Ook is de brandstoftank verplaatst om de uitlaatdemper direct achter de tweede vooras te kunnen plaatsen. Bij het verplaatsen van de componenten is rekening gehouden met de wettelijke richtlijnen. Alle emissiewaarden blijven binnen de norm.
  • Om binnen de geldende wettelijke toegestane hoogtemaat te blijven is ook het cabinedak aangepast. Het originele dak is vervangen door een verlaagd dak, waarbij de originele trimlijsten weer gebruikt zijn en de hemelbekleding overeenkomt met de originele cabinebekleding.
  • Het originele chassis is voorzien van een WVT-chassis en is tegen en onder het originele chassis bevestigd. Alle componenten van de NLA-ophanging zijn hier vervolgens aan vast gelast. Het geheel is vóór montage geconserveerd, waardoor ook de onzichtbare vlakken behandeld worden. De chassisdelen zijn aan het chassis gemonteerd volgens de richtlijnen van MAN Truck&Bus AG, zodat de kwaliteit gewaarborgd blijft.

Dit unieke voertuig wordt door MAN Maasbracht afgeleverd aan Cuub BVBA uit Maaseik (België). Dit bedrijf gaat met dit voertuig werkzaamheden verrichten in België en Nederland.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.