Wierda Voertuig Techniek (WVT) uit het Friese Joure heeft een hybride betonmixer ontwikkeld. Hierbij gaat het niet om de aandrijving van het voertuig zelf maar om de aandrijving van de betonmixer middels het WVT EMS (Energy Management System). Met de nieuwe Hybride mixer heeft WVT een wereldprimeur.
Uit een analyse van de boordgegevens van betonmixers van verschillende bedrijven blijkt dat er bij deze vorm van vervoer enorm veel stationaire draaiuren gemaakt worden. Niet alleen als de betonmixer geladen is, maar ook als er gelost is moet de ketel blijven draaien om het aankoeken van betonresten te voorkomen. Dat betekent bijvoorbeeld dat zelfs in de pauze van de chauffeurs de motoren blijven draaien om de mixers te laten draaien. Dit kost ca. 2,66 liter per uur en dat resulteert – afhankelijk van de inzet – in duizenden liters brandstof op jaarbasis. Los van de enorme kosten, vooral bij de huidige brandstofprijzen, betekent dit ook veel onnodige Co2 uitstoot. Onnodig, want de aandrijving van de betonmixer kan voortaan ook elektrisch plaatsvinden met de hybride betonmixer.
WVT heeft een elektrische aandrijving ontwikkeld die op vrijwel iedere betonmixer geplaatst kan worden. Niet alleen op nieuwe voertuigen, maar ook retrofit op bestaande mixers. Het Energy Management System (EMS) zorgt voor de communicatie tussen het voertuig en de opbouw. Hoewel het systeem ontwikkeld is voor 15 kuubs mixers is het prototype van de hybride betonmixer gebouwd op een tien kuubs Liebherr installatie. De eerste proeven zijn zeer bevredigend en meteen na de BedrijfsautoRAI zal de MAN met de Liebherr opbouw en de hybride techniek in de praktijk getest gaan worden. WVT verwacht dat de elektrische aandrijving niet alleen de lege ketel met spoelwater maar zelfs geladen of gedeeltelijk geladen mixers kan aandrijven. Met de gekozen Lithium-ion accu’s kan de betonmixer naar verwachting tot vier uur elektrisch aangedreven worden, zonder dat de motor van de vrachtwagen draait. De accu’s worden opgeladen door de voertuigdynamo van de truck. Het meergewicht ten opzichte van een conventionele betonmixer bedraagt slechts rond de 150 kilo.
WVT presenteert de hybride betonmixer op de BedrijfsautoRAI. De auto zal de hele beursperiode op het buitenterrein te zien zijn. De reacties uit de betonsector zijn bijzonder enthousiast want met de hybride betonmixer kan er niet alleen heel veel brandstof bespaard worden, het kan ook een hele belangrijke factor vormen in het verlagen van de Co2 uitstoot. Steeds vaker eisen opdrachtgevers een MVO certificaat en daarbij is dit een fantastische ontwikkeling. Over de termijn waarop de techniek op de markt komt doet WVT nog geen uitspraken. Eerst moet er in de veldtest met meerdere prototypes duidelijkheid komen over de bedrijfszekerheid van het systeem. WVT maakt gebruik maakt van hoogwaardige componenten en heeft zichzelf ten doel gesteld om een systeem te bouwen wat minstens zo betrouwbaar is als de MAN truck die onder de mixer staat.