Wierda Voertuig Techniek heeft onlangs de laatste hand gelegd aan een order van 20 voertuigen voor Mebin, dochter van de Heidelberg groep. Het gaat om MAN TGS vijf assers die door WVT zijn aangepast. De 20 voertuigen zijn overgedragen aan vestigingen van Mebin door het hele land.
Na een uitvoerige praktijktest met twee identieke voertuigen over een periode van bijna twee jaar besloot Mebin tot de vervolgorder voor 20 complete voertuigen. De order werd gesloten tussen MAN Truck & Bus Nederland en Mebin terwijl WVT als hoofdaannemer werd ingezet. Als basis dienen standaard MAN TGS 8×4 betonmixer chassis zoals die af-fabriek geleverd worden. MAN heeft een speciale variant voor deze toepassing met een aangepast chassis in haar assortiment. Zo is bijvoorbeeld een dwarsbalk aangepast waardoor er ruimte ontstaat voor de PTO as. De MAN 8×4 chassis werden door WVT aangepast door de bijplaatsing van een gestuurde luchtgeveerde naloopas. Dat betekende onder meer dat de chassis verlengd moesten worden. Verder werden de chassis geschikt gemaakt voor de opbouw van de Liebherr HTM1504 15 kuubs betonmixers door de montage van een hulpframe. Ieder voertuig is door WVT voorzien van een compleet centraal vetsmeersysteem. De opbouw van de betonmixers vond plaats bij Boogert Service in Nieuwerkerk. De mixers zijn vervolgens door WVT aangesloten.
Logistiek
De hele operatie betekende een forse logistieke uitdaging voor WVT. Niet alleen moesten alle chassis binnen een beperkte tijd worden omgebouwd, ze moesten vervolgens ook naar de opbouwer van de betonmixer, naar de spuiter en tenslotte naar de lokale dealer vervoerd worden. Voordat de voertuigen bij de lokale MAN dealer werden afgeleverd, zijn ze door WVT bij de RDW aangeboden voor de kentekenkeuring en is het voertuig bestickerd. Op deze wijze werd een compleet product afgeleverd en waren de voertuigen direct inzetbaar.
Gestandaardiseerd product
De opbouw van de betonmixers verloopt bij WVT volgens een door MAN gecertificeerd en gestandaardiseerd patroon. Alle 20 voertuigen zijn voorzien van twee tien tons voorassen en een 19 tons aangedreven tandemstel. De naloopas is eveneens goed voor tien ton, met een technische reserve van 12 ton. De GVW van het voertuig bedraagt 49 ton. De toegepaste WVT Naloopas heeft een maximale stuurhoek van 24 graden waardoor minimale rolweerstand en bandenslijtage optreden. Door toepassing van deze naloopas is de draaicirkel identiek aan een standaard 8×4 en daarmee zijn de vijf assers bijzonder wendbaar. Boven de zestig kilometer per uur wordt de as automatisch vergrendeld voor een betere stabiliteit bij hoge snelheden. De luchtvering van de naloopas is zodanig afgesteld dat er altijd maximale tractie is. De besturing van de naloopas is volledig Tuv gecertificeerd en het hele systeem is zodanig geconstrueerd dat iedere MAN dealer service en onderhoud kan verrichten.
Duurzaam
De 20 MAN TGS voertuigen zijn voorzien van 400 pk sterke EEV motoren in combinatie met de geautomatiseerde TipMatic versnellingsbak. Mebin streeft er naar om voor het jaar 2020 haar vloot volledig verduurzaamd te hebben met milieuvriendelijke, energiezuinige en Arbo vriendelijke voertuigen. De keuze voor de 15 kuubs mixers wordt ook ingegeven door duurzaamheid. De netto inhoud bedraagt 13,5 kuub en in een optimale bezetting van de vloot wordt hiermee een besparing van vijftig procent aan ritten gerealiseerd ten opzichte van de inzet van 9 kuubs mixers. Dat is niet alleen uitermate efficiënt in de bedrijfsvoering maar het levert ook een besparing op aan brandstof en Co2 uitstoot. Dankzij de elektronisch geregelde trommelsturing is de trommelsnelheid onafhankelijk van de gereden snelheid. Ook dat zorgt voor een besparing aan brandstof en uitstoot. Bovendien zorgt het voor minder slijtage aan de trommel. Mebin heeft gekozen voor een dubbele bediening aan de achterzijde van de voertuigen. Hierdoor kan de chauffeur altijd op de meest veilige plaats staan tijdens het bedienen van de mixer.